Vandaag zouden we onze eerste echte les geven, namelijk een Franse les. Best spannend! Tijdens de ‘morning announcements’ kregen we een lijst van de leerlingen die zich hadden opgegeven voor de ‘French club’. Het waren er ongeveer 25. Leuk: een niet al te grote groep. We kregen vrij spel en mochten alleen (zonder begeleidende leerkracht) lesgeven.
Het derde lesuur was het zover. Heel wat leerlingen zaten al in het klaslokaal toen we binnenkwamen. Enkele ogenblikken later kwam de rest van de leerlingen toe, tenminste, dat dachten we. We telden de leerlingen opnieuw om het exacte aantal te weten. Het waren er iets meer dan 30. Niet erg. Vijf leerlingen meer of minder maakt niet uit. We begonnen met lesgeven. Na twee minuten liepen nog enkele leerlingen de klas binnen. We zeiden hen dat ze vlug een plaatsje moesten zoeken en zetten de les verder. Er waren nog geen vijf minuten gepasseerd of er kwamen nog meer leerlingen toe. Na zo’n vijftal lesonderbrekingen, besloten we de deur dicht te doen. Nu konden er echt geen leerlingen meer bij. Het klaslokaal zat propvol. We telden de leerlingen opnieuw: 43 jongens en meisjes (voornamelijk uit grade 8 en 9) keken ons aan. !!43!! Dat waren zomaar 20 leerlingen meer dan gedacht. De Franse les was een echt succes. Met z’n tweeen (gelukkig!) konden we de leerlingen goed aan. De klas was soms wat rumoerig, maar na een opmerking werden ze wel meteen stil.
We startten de les door onszelf in het Frans voor te stellen (heel langzaam). De leerlingen luisterden aandachtig. Nadien vroegen we ze wat ze hadden verstaan. Dat ging vrij goed.
We vervolgden de les met het aanleren van de getallen (1 tot 20). Bij het zien van een uitgeschreven Frans getal, wisten ze meestal over welk getal het ging. Maar hun uitspraak was best grappig: letterlijk zoals het geschreven wordt. Het grootste deel van de les hebben we daar dan ook op geoefend. De leerlingen vonden het fijn: ze mochten ons nazeggen, en vonden het natuurlijk leuk om al die ‘rare’ klanken uit te spreken. ‘Trois’, ‘quinze’, ‘vingt’, ‘quatre’, ‘neuf’…. Allemaal klanken die voor de meesten vreemd in de oren klonken.
Tot slot maakten ze per twee nog een oefening. Het was leuk om te zien dat vele leerlingen echt geinteresseerd waren. Terwijl we in de klas ronddliepen, kregen we vaak vragen over de uitspaak. De Franse’r’, de klank van ‘treize’ en de klank ‘cinq’ vormden voor velen een probleem. We hebben ze aangeraden wat te oefenen tegen de volgende les. Benieuwd wat dat zal geven.
Wij waren in ieder geval tevreden over onze eerste echte les.
woensdag 10 maart 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
een leuke ervaring!!! Je ziet dat je met jullie opleiding veel kanten uit kan. Wie had ooit gedacht dat jullie franse les zouden geven in een land waar jullie je op het engels moesten voorbereiden.
BeantwoordenVerwijderenProficiat!!!
Moeke
Wat leuk dat er zoveel belangstelling was voor jullie eerste franse les!Doe zo voort!!
BeantwoordenVerwijderenmama