Onze observatielessen zijn zo goed als afgelopen. Even reflecteren. Na verschillende lessen geobserveerd te hebben, krijgen we stilletjes aan een beeld van de onderwijssituatie in Groote Schuur High School. Om te beginnen heb je het niveau van de lesinhoud. Wij vinden dat dit redelijk gelijk loopt met wat we zagen tijdens onze Belgische stages. Maar de efficiëntie en het ‘leerrendement’ is hier heel laag volgens ons. Dit komt hoofdzakelijk door de manier van lesgeven en de houding van de leerlingen.
Enkele voorbeelden:
- Voordat de les echt begint zijn er minstens al 10 minuten gepasseerd en staan er vaak al enkele leerlingen op de gang. De redenen daarvoor vinden we soms maar ‘duister’.
- Als de leerlingen huiswerk moeten maken voor aardrijkskunde en wiskunde(en dat is bijna altijd), wordt dat eerst gecontroleerd. Dit neemt nog eens zo’n 10 minuten in beslag. Meestal heeft de helft het niet, of niet volledig gemaakt. Die leerlingen moeten eerst hun huiswerk afmaken in de gang, maar komen dan meestal ook niet meer terug voor de rest van het lesuur.
- Tijdens de biologielessen zagen we dat heel veel leerlingen hun huiswerk ook niet maakten, maar dat werd ook niet gecontroleerd. ‘It’s your own choice if you want to make it”
- De meeste leerkrachten die wij al observeerden doceerden het grootste deel van het lesuur. De leerlingen moeten enkel luisteren en worden dus niet actief bij de les betrokken. Ze hebben een tekstboek ter beschikking (vol (!) tekst) en een ‘notebook’ waar ze zelf notities in moeten maken. Soms krijgen de leerlingen extra blaadjes. Ze moeten de randjes van het blad afknippen, om het daarna in het notebook te kunnen plakken. Dit is voor sommige leerlingen de activiteit van de les. Leve de ringmap denken wij dan…
- Als leerlingen geen zin hebben om op te letten, dan hangen ze, of slapen ze maar wat. Ze hoeven toch niets op te schrijven en meestal maakt de leraar daar toch ook geen enkele opmerking over.
- De leerkrachten stellen niet zoveel vragen aan de leerlingen, waardoor de leerlingen niet echt gestimuleerd worden om mee na te denken. Als de leerkracht wel een vraag stelt, beantwoord hij hem meestal zelf.
- In een van de lessen wiskunde kwamen de leerlingen veel te luidruchtig binnen. Plots moesten ze allemaal weer de klas verlaten en op een rustige manier het klaslokaal binnen komen. Weeral 10 minuten gingen voorbij. Waarom grijpt de leraar niet meteen in?
Je mag nu niet denken dat alles slecht is, maar dit waren onze eerste impressies tijdens de observatielessen. Maar we stonden ook vaak versteld van heel wat positieve zaken:
- De school beschikt over een zestal Smartboarden. De nieuwste trend in de onderwijswereld: een soort interactief bord. (We hebben geluk er hangt er een in het wiskunde- en aardrijkskundelokaal.
- De aardrijkskundeleraar (Stefaan) zoekt heel veel informatie op internet om z’n lessen boeiender te maken. Zo speelden de leerlingen (klassikaal) een computerspelletje golf, om de windrichtingen aan te leren. Ook heel veel foto’s en animatiefilmpjes maken deel uit van de PowerPoint die Stefaan gebruikt in de lessen.
- Een schooldag eindigt om 14:40 uur. Daarna kunnen de leerlingen verschillende sporten beoefenen. België kan nog wat leren van deze sportiviteit!
- Elke dag start met een samenkomst van alle leerkrachten in de ‘staffroom’ (zoals we al eerder vertelden op de blog). Even een stiltemoment voor we allen aan de dag beginnen kan verhelderend zijn, zo ervaren wij. Mededelingen of problemen met leerlingen worden besproken. Dat schept echt een gevoel van werken in een team. Alle leerkrachten worden betrokken. Zelfs wij, als ‘stagiairs’ voelen ons een deel van het team na twee weken.
Nog enkele weetjes:
- Op de vrijdag van de Afrikaanse week mogen de leerlingen in hun eigen kledij naar school komen. We stonden verwonderd over de moderne en hippe kledij van de leerlingen. Plots zag de hele school: de sfeer, de leerlingen, hun gedrag, … er helemaal anders uit. We ervaarden precies dat de leerlingen zonder uniform sterker in hun schoenen staan. Vreemd wat de ‘kracht’ van een uniform doet ...
- “Goodmorning class”, “Goodmorning Sir”, “Bye Class”, “Go”, “Sit down class”, “Yes Sir”, “No Sir”, … enkele zinnetjes die we zullen meedragen tot in België.
- Leerlingen die teveel babbelen tijdens de les biologie, moeten rechtstaan. Wanneer ze blijven babbelen, moeten ze op hun stoel gaan staan. Zo stonden er plots vier leerlingen voor de rest van de les in ons zicht. Rare straf toch?
- Slechts één computer in de staffroom is virusvrij, vertelden ze ons…
- Leerlingen hebben geen schoolagenda. Toch krijgen ze massa’s huiswerk. Hoe onthouden ze dat? Velen niet.
- Wist je dat er een Belgisch vlaggetje in de bureau van de directeur staat. (Gekregen van Jonathan en Steven, die hier vorig jaar waren)
Na deze fameuze opsomming, laten we jullie weten wat we vandaag gedaan hebben. Eerst en vooral hebben we de leerkrachten geholpen tijdens de lessen. We verlichtten hun taak door heel wat verbeterwerk over te nemen: punten geven, verbeteringen nakijken, gemiddelden berekenen (Lln van grade 8 scoorden een gemiddelde van 10/40 (!) voor de aardrijkskundetoets.), … Daarnaast gingen we ook naar de les ‘Tourisme’ van grade 11. Ze zouden ons ‘interviewen’ om meer te weten over België. We werden overspoeld met vragen over infrastructuur, natuur, eten, drugs, werkgelegenheid, onderwijs, … Het was een boeiend uurtje.
Morgen starten we met onze eerste les Frans. We werden geïnformeerd volgens de Afrikaanse manier: we weten nog niet in welk lokaal de les zal plaatsvinden, we weten nog niet hoeveel leerlingen er zullen zijn, we weten niet welk niveau ze zullen hebben, … On verra!
woensdag 10 maart 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten