donderdag 18 maart 2010

Woensdag 17/03 – eerste les wiskunde en extra math

Vandaag was het weer een drukke dag. Naast enkele lessen aardrijkskunde, life science en ook de tweede les Frans (het officiële aantal leerlingen telt nu 31, veel beter!), kregen we ook heel wat verbeterwerk mee. De practica van de vorige lessen (life science) moesten worden geëvalueerd. Om de leerkracht te verlossen van al het zware werk, namen wij die taak voor onze rekening.

Nu we volop lesgeven en functioneren in het schoolgebeuren, heb ik (Sofie) ook mijn eerste ‘echte’ wiskundeles gegeven. Dat verliep heel erg vlot. Toen Charlotte (mijn wiskundementor) vertelde dat ik zou lesgeven, blonken alle oogjes van de leerlingen. Ik voelde me meteen op mijn gemak. Na het gebruikelijke ‘Goodmorning class’ gevolg door ‘Goodmorning miss’ gingen de leerlingen in stilte zitten. Ze waren de hele les rustig, werkten goed mee, staken hun hand op bij problemen en spraken duidelijk (!Een essentieel onderdeel van de les!). Dat laatste is zeer belangrijk. Ik had hen dan ook op voorhand gezegd dat ze alles mochten vragen zolang ze maar traag en goed articuleerden. Met de taal had ik geen enkel probleem. Supermoeilijke termen moest ik niet gebruiken, enkel wat vakterminologie zoals ‘plus’, ‘minus’ (dit vindt ik trouwens een superleuk woordje om uit te spreken), ‘times’, ‘addition’, ‘subtraction’, ‘square’…
Het enige waar ik in de les eigenlijk problemen mee had, was het uitspreken van de namen. Sameer Halday, Rifqad Jacobs, Tosca Mbeelt, Charne Whitworth, Laaiqah Isaacs, Aaliyah Adams, Siphokazi Nginingini, Awaatif Adams... zijn zo enkele voorbeelden. Gelukkig zijn er ook nog wat normalere namen zoals Alex Siebritz, Emilio Buse, Jesse Marr, Kristen Brown en kelly Adams.
De les vloog voorbij. Plots ging de bel. De boeken werden neergelegd, de leerlingen stonden op en wachtten (in stilte) tot ik teken gaf dat ze konden gaan. ‘Bye class’ , ‘Bye miss’. Ik was tevreden. Ik kijk er al naar uit om morgen opnieuw les te geven in deze schattige grade 8.

Deze middag zou ik ook helpen met de ‘extra math’. Van 14u45 tot 15u45 kunnen leerlingen met vragen over wiskunde terecht bij 1 wiskundeleerkracht (iedere dag een ander wiskundeleerkracht). Het is een soort bijles, extra cullicular en vrijblijvend. Ik zou een leerkracht helpen door haar te vervangen. Op die manier kon ik haar ontlasten van wat schoolwerk. Ze had me wel gewaarschuwd dat het mogelijk was dat er geen enkele leerling zou komen opdagen aangezien het bijna vakantie is. (Als er om 15u15 niemand was, mocht ik vertrekken.) Ik wachtte… en wachte… en wachtte. Na een halfuurtje was er nog steeds niemand. Een beetje teleurgesteld sloot ik de deur achter mij. Ik had graag enkele leerlingen geholpen, maar het heeft niet mogen zijn. Toch was ik blij dat ik gekomen was naar de ‘extra math’. Op die manier kon ik de wiskundeleerkracht toch helpen en haar verlossen van het wachten.

1 opmerking: