Na een korte nacht, een lesje: ‘Hoe maak ik mijn koffer in een kwartier’ en het afscheid van Tim stonden we paraat om 7.30 uur om te vertrekken richting ‘Grabouw’. Een afgelegen kampplaats in de bergen op een uurtje rijden van Kaapstad wachtte op ons, 65 kinderen en nog twee leerkrachten. Meisjes aan de ene kant, jongens aan de andere kant, bedden werden getest, kamers ingericht, … Aan enthousiasme was geen gebrek vanaf de eerste momenten van het kamp. Voor veel leerlingen is dit de eerste keer dat ze zonder ouders er op uit trekken, de eerste maal met hun vrienden in een kamer slapen, … Voor andere leerlingen was het zwemmen in een natuurlijke ‘waterpool’ in de namiddag een première. Het plezier, de ontdekking, het enthousiasme, … het droop van de leerlingen. Plezant om te zien!
Voor het avondeten werd de samenwerking binnen de verschillende groepen getest aan de hand van een kaartspel. Communicatie, vertrouwen, strategie, … De grondslag van het nodige teamwork werd gelegd en besproken. Na een ‘boerewors’ met verse groentjes kwamen de Afrikaanse zang- en danstalenten boven. Het cliché werd bevestigd: Afrikanen gooien zich in de strijd bij het horen van een goed djembé-ritme. Na 23 uur was het de taak van de leerkrachten (en wij dus) om de leerlingen stil te krijgen. Een grote opgave: “Als je op kamp bent, ga je toch niet slapen op 23 uur?!”
Donderdagvoormiddag stond een ‘amazing race’ op het programma. Elke groep stond voor zes uitdagingen waarbij opnieuw de ‘teamspirit’ heel belangrijk was. Een obstakelparcours, een reeks logische denkvragen, een ‘spiderweb’, … Wij waren verantwoordelijk voor deze laatste uitdaging. Schitterend om te zien hoe de leerlingen zich organiseerden en al dan niet samenwerkten. We voelden ons even op ‘roodkapjeskamp’ (jeugdbeweging VKSJ). In de namiddag werden een heleboel quizvragen voorgeschoteld. Doevragen en denkvragen zorgden voor een spannende strijd tussen de verschillende groepen. ’s Avonds stond een heuse ‘talentshow’ op het programma. Er werden leerkrachten geïmiteerd, toneeltjes gespeeld, … bij momenten lag iedereen plat van het lachen.
Vrijdagmorgen was het alweer tijd om alles op te ruimen. We hielpen de leerlingen waar nodig, controleerden de kamers, hielpen de kuisploeg, … De animatoren hadden een laatste geweldige activiteit in petto. Elke groep kreeg drie stukken karton en twee grote rollen plakband. ‘Let’s build a canoe in fifty minutes’. Na een heleboel plannen, discussies, ideeën, rollen plakband, … mocht het resultaat van alle groepen er zijn. Maar dan moesten de boten uiteraard nog getest worden! Hilarisch en jammer tegelijk hoe een uur zwoegen plots verdwijnt als de eerste persoon in het bootje stapt. Twee van de zes groepen slaagden er in om met twee leerlingen in hun boot te gaan zitten en te peddelen tot de andere kant van … het zwembad.
Ten slotte kreeg elke groep een leuke prijs voor hun goede samenwerking. Dit ‘teambuildingkamp’ heeft deze groep leerlingen vast en zeker dichter bij elkaar gebracht. Wij zagen veel leerlingen op een heel andere manier dan in de school. De leerlingen genoten van het kamp, en wij zijn blij dat we erbij konden zijn en de twee leraren een handje konden toesteken voor het begeleiden van de 65 leerlingen!
vrijdag 16 april 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten