woensdag 21 april 2010

Dinsdag 20 april – Wiskunde Olympiade

Deze week zijn we weer in het gewone drukke schoolleven gevlogen. Gevlogen, dat kan je wel zeggen!

Maandag hielpen we met het maken van de PowerPointpresentatie voor de assembly (=bijeenkomst van alle leerlingen in de grote zaal). We deden er ongeveer een uur over om 12 foto’s in de PowerPoint te plaatsen. Je kan je wel voorstellen hoe ‘snel’ de computers hier dus werken. Na de ‘assembly’ maakten we kennis met enkele studenten van het Afrikaanse land Gabon. Hun moedertaal is Frans, dus werd er van ons (als Vlaamse Belgen met Frans als tweede taal) min of meer verwacht dat we met hen in het Frans zouden spreken. Wij dachten dat het wel zou lukken, maar niets was minder waar. Denkend in het Vlaams én ook in het Engels brabbelden we enkele Franse woorden. Het lukte echt niet goed meer. Doordat we constant Engels en Afrikaans horen, hebben deze talen onze denk- en spreekwereld veroverd. Het was wel een beetje een afgang. Maar we trokken ons er niet zo veel van aan en hielden ons de rest van de ochtend bezig met het helpen van leerkrachten en het maken van afspraken voor de komende weken. ‘s Middags was het tijd om heel wat lessen voor te bereiden en om te … knutselen! Jawel, voor de les ‘Life Science’ was het echt knip- en plakwerk. Om van een overvolle afbeelding een werkblaadje te maken, heb je heel wat creativiteit nodig. Verschillende woorden en figuren (die de leerlingen dan zelf moeten aanvullen) moeten namelijk verdwijnen. Worstelend met papier en schaar hield ik me dus bezig om cirkeltjes uit te knippen en op het blad te plakken. Het was hopen dat de kopieermachine een mooi resultaat zou leveren. :)

Dinsdag werd al ons werk in praktijk omgezet. Een les wiskunde met superenthousiaste leerlingen, een les aardrijkskunde met opnieuw een mooie PowerPoint en een les biologie die we zeker een succes kunnen noemen. De klas met 30 leerlingen hield zich rustig bezig met de opdrachten die we hen gaven. Alwyn had er vertrouwen in, want hij liet ons begaan en was niet te zien voor de rest van de les. Verder werden we ook gevraagd twee leerkrachten te vervangen die tijdens de les een vergadering hadden. Zo was de schooldag goed gevuld en ook snel gepasseerd!

Na een werknamiddag ging ik (Sofie) ’s avonds mee naar de Wiskunde Olympiade, die plaatsvond in het UCT (University of Cape Town, ook wel Rooidak genaamd vanwege de rode daken). Kaat bleef in het hostel om nog wat lessen aardrijkskunde voor te bereiden. Om 18u zouden we aan de school vertrekken. Op zijn Afrikaans werd dat dus 18u30. Toen alle leerlingen eindelijk op de bus zaten begon een plezante rit. De bus was heel oud en trilde als een drilboor. Ik kan het niet beter beschrijven alsof je op een trilplaat zou staan, of liever zitten. Helemaal door elkaar geschud kwamen we om 18u45 aan. De leerlingen moesten zich vlug naar het juiste gebouw begeven (elke graad werd verdeeld over verschillende campusgebouwen), want ze moesten zich voor 19u15 aanmelden. Wij, mijn wiskundementor Charlotte en ik, gingen ondertussen naar het centraal aanmeldpunt voor de docenten. We werden bijna omvergelopen door een massa leerlingen van allerlei scholen. Knalrode overjassen, geruite rokjes, felblauwe kleedjes, gestreepte broeken… Ik heb nog nooit zoveel verschillende schooluniformen samen gezien. Elke school uit Zuid-Afrika kon deelnemen. (Ik heb gehoord dat er een school was die 5 uur moest rijden om hier te geraken, en dan natuurlijk ook 5 uur terug.) Ook de leerlingen van Groote Schuur waren opgetogen om andere leerlingen te ontmoeten.
Toen we aankwamen in het juiste gebouw, zagen we Norval. Ik kreeg, net zoals alle andere docenten, een knalgeel t-shirt van de Wiskunde Olympiade. Een leuk aandenken! Daarna gingen we op stap. Norval en Charlotte waren verantwoordelijk voor grade 12. Ik zou hen daarbij helpen. We moesten controleren af alle leerlingen goed gestart waren en moesten daarvoor vier verschillende gebouwen bezoeken. In elke gebouw waren er dan nog eens heel wat zalen en klassen waarin de leerlingen druk bezig waren. Sommigen individueel, anderen per twee. De Afrikaanse Wiskunde Olympiade verschilt daarin met de Vlaamse Wiskunde Olympiade. Ze bestaat maar uit 1 ronde, en de leerlingen kunnen kiezen of ze alleen of in duo deelnemen.
Om 21u moesten de leerlingen de antwoordbladen inleveren. Wij waren verantwoordelijk voor het ordenen van de papieren van Grade 12 (in alfabetische volgorde!). Na een halfuurtje was het tijd om de bus terug te vinden. Wonder boven wonder waren alle leerlingen meteen aanwezig in de bus. Geen vertraging dus!! Moe van de drukte en nazinderend van de busrit, kroop ik uiteindelijk om 22u30 in bed. Het was een interessante avond geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten