Gisteren en vandaag hebben we de eerste lessen bijgewoond: biologie ( ‘life science’), aardrijkskunde en wiskunde.
De lessen hier verlopen toch heel anders dan in België, vooral de lessen wiskunde. Je verwacht dat de leerlingen van Groote Schuur High School ‘braafjes’ achter hun lessenaar zitten, maar niets is minder waar. Eerst en vooral steken de leerlingen hier nooit hun vinger in de lucht als ze willen antwoorden. De leerlingen roepen de antwoorden gewoon om ter luidst naar de leerkracht. Die kijkt daar helemaal niet van op en gaat gewoon door met lesgeven. De leerlingen vinden het ook niet nodig om oefeningen te maken als de leerkracht het vraagt. Ze houden zich liever bezig met praten, hangen op hun lessenaar, slapen, eten of drinken… Verder is het blijkbaar heel normaal dat leerlingen tijdens de les rondlopen, stoelen verplaatsen en zich middenin een gang zetten, gooien met wc-rollen (Ik kon mijn ogen haast niet geloven! Het is net zoals het in een Amerikaanse film wordt voorgesteld), propjes papier van achteraan in de vuilnisbak vooraan werpen… Plots stond een leerling naast me op en wandelde op zijn dooie gemak naar voor tot naast de leraar om een klokhuis van zijn (net opgegeten) appel in de vuilnisbak te gooien. Ik dacht dat de leraar nu toch wel ging reageren, maar nee. Hij deed zelfs alsof hij het niet zag. Het verbaast mij dan ook niet dat heel wat leerlingen niet slagen voor wiskunde. (En ze moeten maar 40% behalen)
Maar de leerlingen zijn wel heel vriendelijk tegen ons. Ze glimlachen in de gang, begroeten ons, spreken ons aan met ‘miss’… ze zijn ook heel geïnteresseerd en willen weten waar we vandaan komen.
De lessen aardrijkskunde verlopen iets rustiger. Dit komt vast ook door de imposante leraar. Hij lijkt zowat op een typisch Zuid-Afrikaanse rugbyspeler en spreekt haast onverstaanbaar Engels dat meer op onverstaanbaar Zuid-Afrikaans lijkt. Hij doet alles op z’n dooie gemakje en ‘speelt’ soms met een soort zwaar balletje tijdens de les om z’n spieren te trainen.
Er is een smartboard in het aardrijkskundelokaal en dat wordt wel zeer handig gebruikt. Stefaan (de leraar dus) probeert de lessen echt boeiend te maken. Hij werkt met PowerPointpresentaties met veel foto’s en figuren om de leerstof duidelijk te maken. Vandaag werd er zelfs een computerspelletje ‘golf’ gespeeld in de aardrijkskundeles om te oefenen op de windrichtingen. De leerlingen vonden het fantastisch en waren wild enthousiast!
Vandaag heeft Kaat voor het eerst een ‘hulples’ gegeven. Stefaan stelde voor om tijdens de ‘first break’ te komen om een leerling te helpen die de ‘lineair scale’ niet verstond. De leerling zit z’n jaar over en z’n ouders klagen dat hij niet genoeg geholpen wordt op school. Maar wat blijkt: hij kwam gewoon niet af op mijn ‘bijles’, kans gemist, voor mij en voor hem. Later op de dag kon Kaat dan toch een beetje les geven. Ik hield een oogje in het zeil in grade 10, toen Stefaan zo’n tien minuutjes weg moest. Het lesuur daarna, grade 8, kon ik door de klas lopen en leerlingen individueel helpen met oefeningen die ze moesten maken over de windrichtingen, terwijl Stefaan vooraan op de computer bezig was. Best spannend, zeker met zo’n 40-tal leerlingen voor je neus! (Gelukkig zijn niet alle klassen zo groot, er is ook een klas van vier leerlingen voor aardrijkskunde)
Die eerste jaartjes zijn superschattig. Ze glimlachen lief als ze je zien en zeggen, de ene al meer beschaamd dan de andere, ‘morning Miss’ of na de les ‘bye Madam’. We lopen zo constant te glimlachen naar alle leerlingen in de gangen. Wel grappig en helemaal anders dan in België.
De leerlingen zijn heel benieuwd van welk land we komen, maar weten totaal niet waar het ergens ligt op aarde. Telkens ik in een nieuwe aardrijkskundeklas kom, stelt Stefaan mij voor en mogen enkele leerlingen zoeken op de wereldkaart waar België ligt. Ik heb al een België gezien in Zuid-Amerika, Azië, …
Eventjes ons dagprogramma voorstellen voor de geïnteresseerden:
06.30 opstaan (ja, dat lukt ons voorlopig nog!)
07.00 ontbijt
07.40 ‘morning announcements’ in staffroom (Iemand begint met een groepsgebedje, daarna doorloopt de directeur enkele mededelingen voor de dag. Zo werden wij op onze eerste schooldag ook voorgesteld aan het hele lerarenkorps en kregen we zelfs applaus, wel een beetje raar)
08.00 De lessen starten. Er zijn zeven lesuren, met daartussen enkel twee pauzes van 20 minuten. Geen middagpauze dus, er wordt gewoon tussendoor ‘iets tussen de tand gestoken’ en rooibosthee gedronken. Leraren waren verwonderd dat dat ook in België wordt verkocht en dat we dat lekker vonden.
14.40 De lessen zijn afgelopen.
Hierna kunnen de leerlingen vrijwillig sporten tot ongeveer 16.30u
In de namiddag zijn we dus vrij.
18.00 etenstijd in het hostel
En vroeg in ons bedje kruipen om er op tijd terug uit te geraken.
Het viel ons op dat er heel wat verschillen zijn tussen Groote Schuur High School en de gekende Belgische scholen.
Wat ons sterk verwonderde in het begin is dat de leerlingen hier maar 30% moeten halen om te slagen, uitgezonderd voor de vakken wiskunde en Engels (40%). De leraren doceren de meeste tijd en de leerlingen hoeven haast niets te noteren. De omgang met de leerlingen is nonchalanter, bijvoorbeeld: een leerling van Aziatisch afkomst, waarvan de leraar z’n naam niet weet, wordt ‘Yin Yong Yang whatever’ genoemd. Hij heette Charles.
Verder is het hier nog de gewoonte om eerst de meisjes binnen te laten gaan en daarna de jongens. Ook wij worden door de mannelijke leerlingen met een handgebaar voorgelaten, best raar.
“ploeng” , “Sorry for the interuption, …” Dit horen we meerdere keren per les door een microfoontje dat in elk lokaal hangt om enkele mededelingen door het hele schoolgebouw te verspreiden. Alweer een ‘rare’ gewoonte ontdekt. En zo zullen er nog komen, wees welkom!
Voila, leeswerk genoeg ;)
Tot de volgende keer!
donderdag 25 februari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
beste kaat en sofie
BeantwoordenVerwijderenIk wens jullie een grote dosis inlevingsvermogen en vooral veel creativiteit om die nieuwe gewoontes vlug "gewoon" te zijn, laat ons hopen dat de uitwisseling wederzijds zal zijn. Leuke berichten.
katleen
Ahoi makker en kaat :)
BeantwoordenVerwijderenwat 'n fijne verhalen hoor ik van jullie!
Ik lach me met momenten kriek achter mijn pc! (yin yong yang whatever, kan het me levendig voorstellen :D!)
Geniet ervan, want voor je het weet is het alweer voorbij!
vele, regenachtige groetjes,
Lieselot en de rest van de familie